Bitef teatar ove godine obeležava 30 godina pozorišnog trajanja!
Trideset godina sprovođenja statutarnog i umetničkog koncepta osnivačice gospođe Mire Trailović. Njena vizija utemeljena je na novom, naprednom i eksperimentalnom viđenju pozorišta – u njegovom sadržajnom i formalnom smislu. Po ugledu na Bitef festival, koji je narastao u instituciju od globalnog kulturnog značaja u kontekstu Evrope i sveta, osnovala je pozorište koje će u svoj svojoj žanrovskoj raznolikosti pratiti puls Bitefa, biti nastavljač festivalskih tekovina kroz sezonu.
Veza Bitefa i Bitef teatra je organska i željena. Da bi na nju ukazali i primerom, dovoljno je zaroniti u istraživanje lika i dela osnivačice, te skrojiti umetničko delo – predstavu – koja ovaj međuzavisni odnos opisuje, problematizuje i analizira. Ova umetnička kreacija, planirana na sam dan rođendana Bitef teatra, 3. marta, u inicijalnom motivu ima želju ne samo da se poklonimo senima osnivačice, već i da sagledamo istorijski i socijalni kontekst u kome Bitef teatar nastaje i razvija svoju umetničku praksu.
Portret Teatra je portret vremena u kom je teatar nastajao, a u odnosu na savremene pozorišne tekovine i njihovo implementiranje u našu kulturnu sredinu. Na mapi najhrabrijih umetničkih učinaka, najveći pozorišni iskorak u domaćoj sredini, napravio je upravo Bitef.
Pročitajte i ovo: Najbolji praznični filmovi svih vremena
Bitef teatar postao je bunker inovativnog i savremenog i istraživačkog pozorišta, u borbi za savremene umetničke tokove, a protiv palanačke učmalosti socijalnih gibanja. Borba Mire Trailović za Bitef i Bitef teatar, njena su borba za najbolje u umetničkom i funkcionalnom smislu – najsavremenije. Ona sama prava je narodna heroina fronta novuima u savremenoj pozorišnoj istoriji.
Pročitajte i ovo: Nove serije čije emitovanje počinje tokom praznika
Predstavu M.I.R.A režira Andraš Urban, vodeći regionalni reditelj. U predstavi učestvuje šest izvođača, pet glumica i jedan muzičar. Naslovnu ulogu igra Mirjana Karanović. U ostalim ulogama su Suzana Lukić, Anđela Jovanović, Isidora Simijonović i Gorica Regodić.
Pročitajte i ovo: Kloi Bendžamin – Besmrtnici, najbolji američki roman godine
Dramaturškinja predstave Vedrana Božinović, gradi matricu komada na dokumentarnoj građi o nastanku Bitef teatra, te ispituje lokalnu zajednicu u odnosu na ovu umetničku pojavu. Preispitivanjem građe kroz proces radioničarskog rada sa učesnicima, u rediteljskoj strukturi Urbana, nastaće izvođačka i dijaloška matrica predstave.
Pročitajte i ovo: Miljenko Jergović – Selidba
Muziku komponuje Irena Popović – niz numera koje izvode glumice, a koje su sadržajno izvedene iz procesa istraživanja – Bitef i Bitef teatar u konstantnom dijalogu sa društvom. Problematizacija avangardnog, eksperimentalnog i novog u umetnosti, te njeno apliciranje na polje različitih konzumera umetničkog proizvoda, bitna je tematska i problemska kategorija ove predstave. Kostim radi Marina Sremac.
Pročitajte i ovo: Gospođa Vilson, skandalozna drama o bigamiji
Biografija Mire Trailović – radna i umetnička – biće tretirane kao važan kohezivan te eksplikativan faktor u tretmanu problema nastajanja i kohezije novopozorišnog izraza i njegove društvene namene. Kroz analizu društvenih i političkih procesa kroz 30 godina trajanja Teatra, predstava će pokušati da dokuči kakvoću i pravilnost razvoja nove i napredne umetnosti, u svom stalnom i iznova potvrđivanju i samodefinisanju.
„Kada prvi građanin našeg grada, otvori ovo pozorište i preda ga pozorišnim umetnicima i svima onima čijoj tragalačkoj umetnosti odgovara ovaj prostor, neće ga predati meni, danas već veteranu mnogih pozorišnih pokušaja, već pre svega mladima po godinama ili po duhu, svejedno. Kada nas oni koji dolaze prevaziđu maštom, snagom i umećem, biću srećna.“
– Mira Trailović