Kao praktični psiholog i oštri posmatrač zapadnog sveta, Karl Gustav Jung je primetio da su mnogi ljudi u njegovom dobu bili pogođeni osećajima beznačajnosti, neadekvatnosti i beznađa. Jung je ispitao hiljade ljudi, kao i Erih From, i došli su do zaključka da  je to “duhovni problem”.

Ovaj „duhovni problem“, srce je problema mnogih današnjih ljudi, a njegova široka vidljivost među ljudima predstavlja veliku pretnju slobodi i prosperitetu zapadnog društva.

Nikola Žuvela, psihoterapeut i jyotish savetnik

Moje celo istraživanje poslednjih 27 godina, kao i naučni rad kojem sam bio posvećen kroz doktorat, bio je upravo usmeren na preispitivanje tog problema. Krenuo sam u njega da vidim je li materijalizam moguć, ali svi pokušaji nauke da reši psihičke probleme materijalnim putem i nakon sto godina nauke, završili su katastrofalno.

Pročitajte i ovo: Skrivena lica depresije – nasmejana depresija

To je drogiranje ljudi i kokteli lekova koji samo umrtve čoveka. Razgovarao sam s nekim psihijatrima koji su bili voljni o tome da razgovaraju i potvrdili su spomenuto, tačnije, koktel lekova deluje šest meseci i onda postane bezvredan, nakon toga se menja terapija, ali ona ne leči već održava stanje.

Pročitajte i ovo: Ljubav na prvi pogled – da li je stvarna ili samo varka?

To je jedini dokaz da je duša nešto što nema nikakve veze sa lekovima i da je ona nematerijalna, a to svako od vas mora sebi dokazati.

Foto Karl Fredrickon

U mom slučaju, višesatne meditacije mogu dovesti do dokaza onostranog, ali to ostaje svakom pojedincu, tačnije, kako sam s jednim psihijatrom razgovarao, odnosno, prepucavali smo se koliko ljudi, u stvari, radi na sebi. Rekao sam jedan posto, a on je rekao i mnogo manje 0,3, što je rekao i Ken Vilber, koji se tom temom bavio mnogo ozbiljnije.

Pročitajte i ovo: Da li je prvi utisak zaista pravi?

Ovakvo istraživanje ljudi neće sprovesti jer ljude iskreno ne interesuje ova tema.

Pročitajte i ovo: Kako da se razvedete na civilizovan način

Jung je proučavao ludilo gde je otkrio kako ono skriva mnoge kolektivne duboke religiozne sadržaje koje ljudi ne razumeju. Pozitivno spomenute duboke sadržaje, prosvetljene osobe asimiluju u sebe i tada nastaje spomenuto duhovno iskustvo. Oni u tim stanjima, prema naučnim istraživanjima, ulaze u delta stanje od nekoliko sati koje normalan čovek može samo nekoliko sekundi stvoriti u dubokom snu.

Svako ko se želi baviti ovom temom, mora doći do ličnog iskustva.

Pročitajte i ovo: Zašto zaljubljenost danas više nema vrednost kao nekada?

Drugo iskustvo potvrde duhovnog može se otkriti kroz sociologiju i psihologiju religije u kojima nalazimo obrasce i opasnosti neosvešćivanja duhovne komponente, a treća je ona koja je već primenjena u Zapadnoj Evropi gde uz lečenje raka koriste psihoterapiju, odnosno, kada o psihi učimo na prisilan način.

Pročitajte i ovo: Ljubav je subjektivni osećaj

Većina ljudi problem proživljava kroz bolesti i ekonomske krize. Naime, Jung je posmatrao kako društvene posledice duhovnog problema deluju iz prve ruke u obliku dva svetska rata i uspona brojnih totalitarnih država. Toliko su ga zgrožavali ovi događaji da je pokušao dati sve svoje uvide drugima u nadi da će sprečiti slične događaje u budućnosti.

Jung je verovao da se pojava ovog duhovnog problema podudara sa opadajućim uticajem koje su tradicionalne religije, ponajviše hrišćanstvo, imale na zapadna društva u poslednjih nekoliko vekova. Nastao je opasan prostor koje su neuspešno popunile ideologije sa novim verovanjima.

Pročitajte i ovo: Sve što treba da znate o razornom dejstvu kokaina na mozak

“Koliko je potpuno drukčiji svet imao srednjovekovni čovek! Za njega je zemlja bila večno čvrsta i počivala je u središtu svemira … Ljudi su svi bili deca Boža pod ljubavnom brigom Svevišnjega, koji ih je pripremio za večni blagoslov; i svi su tačno znali šta treba da rade i kako treba da se ponašaju kako bi iz korumpiranog sveta izrasli u neraspadljivo i radosno postojanje. Takav nam se život više ne čini stvarnim, čak ni u snovima.” (Karl Jung, Duhovni problem modernog čoveka)

Pročitajte i ovo: Zašto srcu treba više vremena da prihvati ono što um već zna?

Osim porasta sekularizma, Jung je sugerisao da je razvoj modernog masovnog društva, takođe, igrao značajnu ulogu u nastanku duhovnog problema.

Foto Brooke Cagle

Moderno društvo nastalo je tokom industrijske revolucije, kada su veliki delovi stanovništva prebačeni iz malih mesta u velike gradove u potrazi za poslom i mogućnostima, podstaknuvši rođenje masovnog društva. Dok je razvoj masovnog društva donosio intenziviranjem podele rada, takođe je doneo opasne probleme.

Pročitajte i ovo: U čemu je razlika između krivice i odgovornosti

“Ovaj novi oblik postojanja … stvorio je osobu koja je bila nestabilna, nesigurna i sugestivna.” (Karl Jung, Borba sa senkom).

Pročitajte i ovo: Kada je veza kao droga

Moderno društvo raj je za ekstroverte, jer podstiču bahatost, površnost, materijalizam i sebičnost. Nemaju refleksiju i boluju od narcizma ili zaljubljenosti u sebe. Primera radi, u prošloj godini su u ovoj maloj zemlji 224 osobe bile ostavljene na putu nakon udarca autom. Što znači da se 224 osobe nisu zaustavile da pomognu unasrećenima.

Life of pix

Ovakvi su primeri u kojima bezosećajnost preovladava postali svakodnevica. Koliko je problematičan arhetip deteta o kojem sam pisao i koji stvara bezosećajnost, ali na način da se zadržavamo u stanju u kojem ne bi trebalo da ostanemo.

Pročitajte i ovo: Senka u seksualnosti

Stoga Jung kaže: “Poduhvat razvoja ličnosti je, u stvari, nepopularna odvažnost, nesimpatično skretanje sa širokog puta, isposnička ćudljiva težnja za podvojenošću, ili što se već misli o usamljenim čudacima. Stoga, nije nikakvo čudo da se oduvek samo mali broj upuštao u ovu avanturu. Da su svi odreda bili budale, mogli bismo ih kao ιδιωται, kao duhovno “privatne ljude” izbrisati iz vidnog polja našeg zanimanja. Ali, na nesreću, te ličnosti su po pravilu legendarni junaci čovečanstva, obožavani, voljeni, sla­vljeni, pravi sinovi božji, čije ime “ni u vekovima ne zalazi”.

Pročitajte i ovo: Reči su te što nas svlače, ćutanje samo uz suze dobro ide

Oni su pravi cvetovi i plodovi, plodonosno seme stabla čovečanstva. Pogled na istorijske ličnosti dovoljno objašnjava zašto je razvoj ličnosti ideal i zašto je prekor individualizma pogrda.

Foto Vil Son

Veličina istorijskih ličnosti nikada se nije sastojala od njihovog bezuslovnog pokoravanja konvencijama, već naprotiv od njihovog oslobađanja od konvencija. Kao planinska litica oni strče iz mase, koja se grčevito drži kolektivnih strahova, uverenja, zakona i metoda – i biraju sopstveni put.

Pročitajte i ovo: Doviđenja prošlosti, dobar dan živote

Oduvek je običnom čoveku izgledalo čudnovato da čvrsto utabanim pute­vima sa poznatim ciljevima treba pretpostaviti vrletni i uski puteljak koji vodi u nepoznato.

Pročitajte i ovo: Ljubav je samo reč

Neotkriveni put u nama je kao nešto psihički živo, što klasična kineska filozofija naziva “Tao” i upoređuje sa vodenim tokom koji neumoljivo teče svome cilju. Biti u Taou znači potpunost, celovitost, ispu­njeno opredeljenje, početak i cilj i potpuno ostvarenje smisla egzistencije koji je urođen stvarima. Ličnost je Tao.”