U Kulturnom centru Srbije u Parizu, otvorena je izložba slika i skulptura pod nazivom, LE NEZ – NOS, koja predstavlja svojevrsni dijalog dva umetnika, Joškina Šiljana i Aleksandra Stanojevića Kempe, u produkciji galerije Štab.

Izložbu su otvorile direktorka Kulturnog centra Srbije, Natali Beljanski i kustosknja izložbe Aleksandra Lazar.

Slike Joškina Šiljana i skulpture Aleksandra Stanojevića Kempe potpuno su odiuševile sve prisutne na svečanom otvaranju izložbe, koja će trajati sve do 9. marta 2024. godine.

Foto Galerija Štab

“Fenomenalna lokacija našeg Kulturnog centra u Parizu, koji se nalazi preko puta Centra Žorž Pompidu, pomogla je da se publika zainteresuje i pre zvaničnog otvaranja izložbe. Prolaznici su nam kucali na izlog i raspitivali se još za vreme same postavke. Poseta i reakcije su izuzetno dobre. Za samo nekoliko dana koliko je izložba otvorena kontaktiralo nas je nekoliko galerija iz Francuske i Amerike koje su zainteresovane za radove i saradnju sa našim umetnicima. Budući da je publika na samom otvaranju tako divno reagovala, verujem da će radovi naših umetnika privući  Parižana ovih nedelja dok traje izložba” – izjavio je posle otvaranja Marko Brun, osnivač i direktor galerije Štab.

Foto Galerija Štab

Kustoskinja izložbe Aleksandra Lazar je istakla da je LE NEZ, svojevrstan omaž istoimenog Đakometijevog (Alberto Giacometti) rada. Polazna tačka za svež pogled na ulogu satire i metafore u najnovijim ciklusima radova Joškina Šiljana i Aleksandra Stanojevića Kempe je upravo nos. Aleksandra kaže da je ono što primećujemo kod oba umetnika činjenica da poseduju ekspresivnost i karikaturalnost izraza, čiji umetnički izraz je dodatno obogaćen duhovitošću i shvatanju kreativnog procesa stvaranja kao igre.

Foto Galerija Štab

Šiljan za ovu izložbu svoje ideje predstavlja radovima velikog formata.  Radovi su duhovitih naziva, a asocijativnim formama predstavlja nos kao glavnog protagonistu situacije ili momenta. I Kempine skulpture su velike, monohromne i totemskog karaktera. Zanimljivo je da su rađene od svakodnevnih predmeta i recikliranih materijala, obložene papir mašeom.

Foto Galerija Štab

Dugi i oštri, izraženi ili nabubreli nosevi Kempinih totemskih formi komuniciraju o dominantnim inter-kulturalnim konvencijama. Kljunasti, surlasti, podivljalih nozdrva ili ravni poput lažljivog Pinokijevog nosa, oni ukazuju na eroziju poverenja u dinastičke vođe, imperatore i pape, ali i svakodnevne malograđane velikog ega. Politika tela u prostoru primetna je i u radu Joškina Šiljana, autora čiji izraz često aludira na art brut ali koji često nudi blisko čitanje Dibifea, Ležera, Dišana, Pikasa, Kokoške i drugih autora zabavljenih ljudskom prirodom” – kaže Aleksandra Lazar i dodaje:

Foto Galerija Štab

“Vizuelna komunikacija Šiljana i Kempe savršeno je usklađena vremenu u kome govorimo slikom, pišemo emodžijima, i gde se paganske skulpture susreću sa kubističkim formama i savremenim selfijima, filterima i smajlijima na antropološki fasicnantan način. Koristeći elemente igračke i igre oni komentarišu anksioznost današnjeg vremena, po mnogo čemu sličnom periodu u kom je nastao Đakometijev Nos (Le Nez, 1947-1968), koji duhovitošću i svedenošću forme ispituje limitacije ljudskog karaktera smeštenog u ”kavez” okolnosti ili slučaja.”

Izložbu LE NEZ publika može pogledati od 22. februara do 9. marta 2024. godine u Kulturnom centru Srbije (123 Rue Saint Martin, Pariz).

Foto Galerija Štab

O umetnicima:

Aleksandar Stanojević Kempa rođen je 1992.  godine u Paraćinu. Diplomirao je na Akademiji umetnosti u Novom Sadu, odsek – slikarstvo, na klasi prof. Bosiljke Zirojević Lečić. Trenutno je na master studijama slikarstva na Akademiji umetnosti u Novom Sadu u klasi prof. Zirojević. Boravio je u rezidencijalnom projektu Summer Academy of Fine Arts, Salzburg, Austrija 2015. Godine, kao i na razmeni studenata (Erasmus program), Facultad de Bellas Artes, Alonso Cano, Universidad de Granada, Granada, Španija 2017. Godine. Iste godine postaje mentor i likovni pedagog Đačke likovne kolonije na Grzi u Paraćinu. Trenutno živi i radi (stvara) u Novom Sadu. Do sada je imao 15 samostanih izložbi i učestvovao je na mnogim grupnim izložbama. Dobitnik je prve nagrade 44. „Paleta mladih “, likovna galerija Kulturnog centra Vrbas. Član je SULUV-a od 2021. godine.

Joškin Šiljan (Nebojša Stojković) rođen je 1953. godine u Pirotu. Slikarstvom se aktivno bavi od 1987. godine, a zvanično izlaže od 1994. godine. Pripada generaciji umetnika, koji se na umetničkoj sceni formiraju devedesetih godina prošlog veka. Dobitnik je velikog broja nagrada i priznanja i jedan je od najpoznatijih i najaktivnijih autora na srpskoj umetničkoj sceni. Izlagao je u mnogim značajnijim galerijskim prostorima u Srbiji i regionu, a izlaganje u svetskim muzejima i galerijama, čini ga međunarodno vidljivim i priznatim. Učesnik je velikog broja samostalnih i grupnih izložbi, umetničkih kolonija i rezidencijalnih programa u zemlji i inostranstvu.

Šiljanovi radovi nalaze se u značajnim muzejskim, kompanijskim i privatnim kolekcijama širom sveta. Jedan je od najznačajnijih srpskih savremenih umetnika. Dobitnik je više značajnih nagrada među kojima su: “Zlatna paleta” – nagrada za slikarstvo na prolećnoj izložbi ULUS-a (2006), Velika nagrada – 14. Bijenale naivne i marginalne umetnosti (2009), Glavna nagrada za slikarstvo na papiru OSTEN (2016), Zlatni OSTEN za crtež (2018). Živi i radi u Beogradu i Grdelici.