”Ja sam ustvari pokušao da napravim jedan film koji nije kritičan film o migrantima”, između ostalog, rekao je Goran Paskaljevi, reditelj filma ”Uprkos magli”.

Prenosimo vam razgovor sa ekipom filma, rediteljem Goranom Paskaljevićem, glumicom Tamarom Aleksić, montažerom Urošem Timotijevićem i direktorom fotografije Milanom Spasićem, koji je prikazan na ovogodišnjem FEST-u.

Gorane, ove filmove ste radili u koprodukciji, međutim radnja filma je smeštena u Italiju. Da li možemo da kažemo da je ovo prvi veliki film koji se bavi migrantskom krizom?

Ima mnogo filmova koji se bave migrantskom krizom. Ja sam ustvari pokušao da napravim jedan film koji nije kritičan film o migrantima. Filmovi o migrantima su dosta ispunjeni nasiljem, njihovom bedom i tužnim sudbinama, a ja sam hteo da napravim jedan nežan film, jednu jednostavnu priču koja više govori o ksenofobiji.

Goran Paskaljević, foto FEST

Za polazište ste imali priču Filipa Davida?

Pa kako je uopšte došlo do tog filma – Tu je bio Lučiano Sorenja, on je nekada bio distribuer mojih prvih filmova i rekao mi je da dođem da radim jedan film tamo. Tema se sama od sebe nametnula. Došao sam do podatka da deca lutaju po Italji. Palo mi je na pamet šta bih ja radio kad bih naišao na to dete i onda mi je pala Filipova priča na pamet. Tada sam bio jedini stranac koji je dobio da radi Italijanski film.

Ja sam odrastao na Italijanskoj kinemtaografiji. Bila mi je čast da tamo radim film. Za mene je Italija kao da sam kod kuće.

Vi ste zaoštrili na društvenoj kritici, vidimo da njihov prvi konflikt dolazi na kulturološkom planu, a potom se problem produbljuje. Da li se te radikalne politike razvijaju u Evropi zahvaljujući medijima?

Kad je film završen, veći deo ekipe je rekao da je film jako politički. Ja to nisam shvatao. Nisam to ni mogao ni hteo da izbegnem. Tim filmom sam hteo da otvorim više tema. Smatram da filmovi moraju da imaju svoju misiju i da nešto treba da saopšte. Gledalac treba da razmišlja o nečemu dok gleda film, a ne samo da se zabavlja.

Tamara, kako je došlo do sardnje sa Paskaljevićem?

Do saradnje je došlo nekim čudom. Jedan od razloga se vidi u ovom filmu tj. lajtmotiv u njegovim filmovima je ljudskost pre svega. Marta je donekle simbol toga. Meni je bila velika čast da radim sa ovom ekipom.

Vi se kao direktor fotografije sve vreme bili u Italjii. Kako vam je izgledalo snimanje filma?

Ovde smo imali dobre uslove, Italijani su veliki profesionalci. Ja sam se trudio da ostvarim tu toplinu porodičnog doma.

Uroše, vi ste montažu radili u Beogradu?

Ne, tamo smo radili. Nije bio problem montirati Italijanski film. Pogotovo što smo imali scenario i na srpskom i italijanskom. Hteli smo da to bude jedna suptilna priča.

Sito&Rešeto newsletter
Nedeljni pregled najinteresantnijih tekstova sa Vašeg omiljenog portala.